Bedrifter og kommunikasjon

Posted on Mar 31, 2016 in Uncategorized

Bedriftseiere er fullstendig klar over én ting: kommunikasjonen med kundene er noe av det mest utfordrende man møter i hverdagen, og spesielt i de tilfellene hvor det oppstår tvister og uenigheter.

Å være ydmyk og kommunisere på en positiv måte er å på ingen måte en enkel øvelse. Kritikk er noe de færreste er glade i å ta i mot, og da gjelder det å ha øvelse i eller en strategi på hvordan man skal takle dette.

Husk på én ting: et dårlig rykte sprer seg betydelig raskere enn et dårlig rykte, og dette er et faktum. Fenomenet som kalles ‘word of mouth’ på engelsk er veldig beskrivende i så måte, og det betyr at folk i langt større grad forteller sine venner og bekjente om dårlige opplevelser enn gode opplevelser. Som bedriftsleder handler det derfor ofte om å snu en dårlig opplevelse til å bli en god opplevelse, og dette er noe man kan ha strategier på.

Hvis du eier en forretning av et eller annet slag som selger et produkt og en kunde klager på produktet: hva gjør du da? Går du inn i en diskusjon eller tar du tapet og gir kunden et nytt produkt uten å diskutere? Tilbyr du kanskje pengene tilbake? Slike ting er det viktig at man har klart for seg og har man strategier for dette er det mye enklere for dine ansatte å vite hvordan de skal agere når de møter på utfordringer i hverdagen.

Jo tydeligere man er jo enklere vil det bli å løse vanskelige situasjoner – så enkelt, men samtidig så vanskelig er det.

Kommunikasjon er ingen enkel sak, det vet alle som har kunnskap om temaet alt om, og det er mange feller man kan gå i. Som sagt: synes man det som bedrift at det er vanskelig å finne gode måter å kommunisere på, så er det alltids et alternativ å innhente ekstern hjelp som har kunnskap om dette og som kan gi konkrete og gode råd.